Tuesday, January 18, 2011

Selawat Dan Salam...

Nak cerita sikit pasal dodoikan anak...nowdays susah jugak nak dengar orang dodoikan anak dengan lagu2 lama. Rasa rugi dalam diri ni ada bila tak belajar benda2 camtu daripada arwah ayah saya dulu. Semasa arwah ayah ada dan adik saya masih kecil banyak lagu2 rakyat dan lagu2 nasihat yang didodoikan untuk tidurkan adik saya. Tapi itu la, sebabkan time tu saya pun masih bersekolah dan tak tahu hargai seni lagu2 yang ada tu hinggala sekarnag ni dah ada anak baru terasa sangat2 rugi kerana tak belajar semua tu....

Sekarang ni banyak parents (actually i la...) yang dodoikan anak guna muzik2 daripada hp!! Orang lain tak tau la... ye la, senang kerja. Bukak je lagu2 kegemaran macam nasyid ke, zikir2 ke then letak je dekat dengan anak..pastu tepuk anak sampai la anak tu tetido...huhuhu...zaman dah berubah....tapi mujur ada ada jugak satu dua lagu yang masih boleh diguna pakai untuk dodoikan anak yang saya masih lagi ingat sampai ke hari ini....

Ni ha lagu yang boleh di kongsi bersama....sebenarnya ni lagu kompang tau. Masa dulu2 kat kampung saya main kompang...since kecik lagi tu....dari umur 6 tahun kut. Coz all my family memang terlibat dengan kompang and rebana ni dari dulu2...So lagu ni jodolnya SELAWAT DAN SALAM. Kalau nak nyanyi lagu ini ikut rentak macam lagu Selamat Pengantin BAru nyanyian M. Daud Kilau...ekekeke... this is lyrics die...

(corus) - SELAWAT DAN SALAM UNTUK JUNJUNGAN
NABI MUHAMMAD RASUL PILIHAN
MEMIMPIN UMAT DIDALAM KEGELAPAN
MENUNJUK JALAN KE ARAH KEBENARAN
MUHAMMAD RASUL PILIHAN (3X)

( rangkap 1) BAPA ABDULLAH....BONDA AMINAH
LAHIRNYA PULA DI TAHUN GAJAH
DI KOTA MEKAH MEMBAWA PERINTAH
NABI MUHAMMAD PESURUH ALLAH
MUHAMMAD RASUL PILIHAN (3X)
( ulang rangkap corus)

(rangkap 2) ISLAM YANG SUCI DARI ILAHI
DIBAWA NABI UNTUK DIIKUTI
DI GUA HIRA' SEORANG DIRI
JIBRAIL DATANG MEMBAWA WAHYU
MUHAMMAD RASUL PILIHAN (3X)
(ulang rangkap corus)

(rangkap 3) ENAM PULUH TIGA USIA BAGINDA
WAFAT DI MADINAH MAKAMNYA INDAH
DUA PESANAN BAGINDA TINGGALKAN
QURAN DAN HADIS MENJADI PANDUAN
MUHAMMAD RASUL PILIHAN (3X)
(ulang rangkap corus)

Buat masa ini itu jelah yang sempat dikongsi bersama...kepad mereka2 yang nak belajar camana nak menyanyi lagu ini boleh hubungin saya. Tiada yuran dan bayaran dikenakan......hihihi


0 comments:

Post a Comment