Thursday, July 16, 2009

CSI: MANJUNG, PERAK

6.30 petang, panggilan diterima dari kakak ipar, dimaklumkan katanye rumah dimasuki pencuri. Macam2 terbayang waktu tu...teruk ke.???..apa yg hilang.???.mesti rumah tunggang langgang dibuatnya pencuri yang masuk tu...sampai je kat umah tengok takde pape pun kesan..relax je...



Lepas tu siasatan mula dijalankan. Inilah "Inspektor sahab" yang mula2 sampai ditempat kejadian. Berikut adalah bukti2 yang dapat dilihat semasa siatan dijalankan...


Pandangan tepi rumah dimana kedudukan pintu yang telah dipecah masuk Sebelah kanan tu ada kebun kelapa sawit, sape punye entah le..

Keadaan sliding door terbuka seperti diatas semasa siasatan dibuat...penyamun tarbus tak tutup pintu lepas keluar.


Pintu besi tidak diumpil, dipercayai boleh dibuka oleh penyamun tarbus dengan menggunakan master key, (andaian sahaja) . Pulak tu tak diitaruk dengan kunci "mangga" kat situ.. keadaan ini memudahkan penyamun tarbus masuk..hanya sliding door saja yang diumpil..daaaah rosak pintu ni...kena ganti la jawabnye nanti..itu boleh masuk dalam anggaran kerugian..


Gambar pintu lagi..kelibat org yang kelihatan tu bukan penyamun tau, itu tuan punya rumah @ ana punya beras (biras)

Nah!! Ini Dia!! bukti kehadiran penyamun tarbus dapat dikesan!! Kesan tapak kasut bersaiz 8 agaknya kelihatan di lantai simen dekat dengan pintu yang kena pecah tu!! Corak tapak kasut dan kesan hitam dipercayai datang dari kasut kebun / but getah, senang cerita but macam Pua Chu Kang pakai tu..tapi tak tahu le warna kasut tu hitam atau kuning!! Yang pasti..gigi penyamun selalunye kuning....tak bergosok dan juga suka merokok..biar putih tulang..jgn kuning gigi ok!

Satu lagi kesan tapak kasut kelihatan!!

Laci-laci yang tak ditutup selepas diselongkar...tafsiran mengatakan penyamun tarbus sedang mencari barang-barang berharga atau duit dalam laci tu!(mestilah cari barang berharga atau duit, takkan nak cari peta harta karun pulakkan)


Apa punya penyamun...almari budak2 pun nak selongkar..mana ada ape dalam tu!! Buduh!



Almari baju pun kena selongkar jugak..pintu almari tak bertutup!

Siasatan "Inspektor sahab" tamat jam 7.15 ptg waktu tempatan..hasil temuduga dan siasatan mendapati tiada barangan berharga ataupun wang ringgit mahupun syiling tabung yang dicuri . Penyamun tu tak pandai cari dan takde duitpun disimpan dirumah.!!!. Malah barangan elektrik sperti tv, dvd player, hi-fi, mesin basuh, dan lain-lain lagilah yang seangkatan dengannya tak hilang!! Diorang penyamun ni nak cari barang kemas dan duit je dalam operasi diorang ni..pasal ape, kalau curik barang2 elektrik atau barang2 besar ni, diorang susah nak bawak, takut orang nampak.

Semasa kejadian berlaku tiada siapa berada dirumah, semua isi rumah keluar bekerja. Tiada kecederaan dilaporkan. Dan kesimpulan yang dapat dibuat dari kejadian pecah masuk rumah ini, ianya melibatkan sindiket geng penyamun tarbus warga indonesia yang dipercayai bergiat secara senyap disekitar kawasan kampung. Ini kerana bersebelahan tempat kejadian terdapatnya kebun kelapa sawit tempat dimana terdapatnya beberapa warga Indonesia yang bekerja disana.

Moral of the story, pastikan setiap pintu pagar anda berkunci kemas, taruklah kunci jenis baik punya!!... yang pasti dapat menyekat kemasukan penyamun tarbus ke dalam rumah anda..satu lagi amalan yang boleh dibuat, taruklah alarm keselamatan kat rumah tu..jika mampu...kalau tak mampu buat macam Inspektor Sahab buat, semasa anda tidur dibilik atau dimana2 ruang didalam rumah, pastikan kunci kereta anda yang beralarm tu dekat dengan anda..kalau apa2 hal kecemasan yang berlaku, picitlah alarm kereta anda bagi berbunyi...mudah2an dengan berbunyinya alarm kereta tu ia dapat menakutkan pencuri dan juga mendapat perhatian jiran2 yang berdekatan anda. Kalau anda menjerit mintak tolong, mungkin orang susah nk dengar kerana anda berada dalam rumah...tapi bila alarm kereta tu berbunyi, orang yang tertidur pun mungkin boleh terjaga...

p/s pesanan khidmat masyarakat ini adalah percuma..sekian...


1 comments:

RM Reza said...

bagus la CSI nie , wes esk jom pasir panjang. Main bola.

Post a Comment